شما جزو كدام دسته از كاربران اينترنتي هستيد؟
1 -وبگردها و كاربراني كه غالبا هدف خاصي به جز سرگرمي از گردش در وب ندارند، لينكها ابزار غالب اين گروه براي تامين نيازهايشان محسوب ميشوند و از وبگاهي به وبگاهي ديگر حركت ميكنند. اين گروه در ردهبندي كاربران، جزء ترافيك سرگردان يا گنگ محسوب ميشوند.
2- گروهي از جامعهي كاربران وب با هدف قبلي و براي تامين نيازهاي خاص از اين شبكه استفاده ميكنند. اين گروه غالبا با داشتن نشاني وبگاههاي مورد نظر به پايگاههاي مورد نياز سرزده و نياز خود را تامين ميكنند. ابزار اصلي اين گروه براي حركت در دنياي وب، آدرس بار يا همان نوار نشاني است. كاربراني از اين دست در ترافيك هوشمند دستهبندي ميشوند.
3- بخش عظيمي از مخاطبان اينترنت، كاربراني هستند كه با وجود آگاهي از نيازهاي خود، محل تامين اين نيازها را نميدانند، اين گروه از كاربران، با اعتماد به جستوجوگرهاي اينترنتي، وبگاهها را براساس اعلام اين مجموعهها به كار ميگيرند و نيازهاي خود را تامين ميكنند. اين گروه از كاربران باعث شكلگيري ترافيك هدفمند در وب محسوب ميشوند.
در اين ميان جستوجوگرهاي اينترنتي به عنوان منابع قابل اعتماد كاربران نقش مهمي به عهده دارند. استفادهي كاربران از اين مجموعهها اين قابليت را براي موتورهاي جستوجو ايجاد كرده تا درصورت تمايل، كاربران را به محتوا يا ردهي خاصي از اطلاعات راهنمايي كرده و به صورتي كاملا نامحسوس رده جديدي از تجارت الكترونيكي را ايجاد كنند كه امروزه كسب و كار مبتني بر جستوجوگرها ناميده ميشود.
فهرست نتايج جستوجو امروزه تبديل به صفحات گرانبهايي شدهاند كه هر وبگاه تلاش ميكند، خود را در صدر اين فهرستها قرار دهد، چون حضور در رتبههايي مناسب اين وبگاهها، هجوم مخاطبان را به همراه دارد و براساس قانوني ساده در بازاريابي، قرارگرفتن در معرض بازديد مشتريان بالقوه، به معناي افزايش مشتريان بالفعل است.
در چند سال اخير رشد انفجاري وبگاههاي فارسيزبان و توسعهي محتواهاي مختلف نشان از اقبال عمومي مردم ايران به مقولهي دنياي مجازي و به دنبال آن شكلگيري زيرساختهاي تجارت الكترونيكي در اين راستا است.
حضور هزاران بازار مجازي، وبگاههاي تبادل و قابليتهاي تراكنش مالي بخشي از اين اقبال گسترده محسوب ميشود، اما نكتهي مهمي در اين ميان مغفول مانده است: با وجودي كه تعدد و تكثر اين فعاليتها براي كاربران بسيار جذاب و باعث افزايش رقابت و بالطبع كيفيت خواهد بود، براي حاضران در اين عرصه باعث رقابت سنگين و بسيار دشواري خواهد شد.
اين كتاب براي محققان و صاحبان تجارتهاي برخط در جامعهي كاربران زبان فارسي در محيط وب نگاشته شده و به صورت كاملا مشخص، محققان دانشگاهي در ردههاي طراحي وب، تجارت الكترونيكي، مديران وبگاهها و بازاريابهاي الكترونيكي را مخاطب قرار ميدهد تا علاوه بر دريافت ضرورت و اهميت اين نوع تجارت، با مباني و اصول آنكه در جامعهي كاربران ايراني قابل پيادهسازي است، آشنا شوند.
توضيح چند نكته براي علاقهمندان و كاربران وب كاملا ضروري است:
حتما تاكنون با تبليغات زيادي مواجه شدهايد كه در ازاي مبلغي پيشنهاد رتبههاي اول در فهرستهاي جستوجوي گوگل را ميدهند يا پيشنهاد ثبت وبگاه در چند صد جستوجوگر اينترنتي را ارائه ميكنند. گرچه به صراحت نميتوان اين گروهها را كلاهبردار ناميد و قطعا نميتوان انتظار داشت به واسطهي اين فعاليتها، مجموعه شما موفقيتي در تجارت الكترونيكي به دست آورد.
اما بايد گفت افزايش رتبه در جستوجوگرهاي اينترنتي كه امروزه به جرأت از بزرگترين رقابتهاي تجاري در محيط وب محسوب ميشود، براي هر وبگاه، راهبرد و الگوي خاصي دارد كه بهطور قطع هيچ كس بهتر از مدير آن وبگاه توانايي پيادهسازي و اجراي آن را نخواهد داشت، اما متاسفانه بزرگترين مشكل در اين ميان، عدم شناخت علمي و دقيق مباني اين بحث محسوب ميشود كه تلاش شده در كتاب مذكور به آن توجه جدي شود تا بخشي بسيار مهم، ولي مغفول در تجارت الكترونيكي در جامعهي كاربران ايراني نيز بومي و كاربردي شود.
Retrieved from Isna site
+ نوشته شده در یکشنبه بیست و سوم مرداد ۱۳۹۰ ساعت ۳:۴۴ ب.ظ توسط Armiran Group
|